Geelbuikvuurpad of bruine kikker?

Geelbuikvuurpad

De geelbuikvuurpad is het zeldzaamste amfibie in Nederland. Hij staat op de rode lijst en is alleen nog vindbaar in een beperkt aantal verlaten steengroeves in Zuid-Limburg. Het aantal groeit echter gestaag weer omdat de geelbuikvuurpad daar de ideale omstandigheden vindt om zich voort te planten: tijdelijke plassen, watertjes waar geen andere diersoorten hun broedsels in durven te leggen. Een geelbuikvuurpad kan 30 jaar worden.

Bruine kikker
De bruine kikker is de meest voorkomende kikker in Nederland. Deze kikker komt in zeer vele biotopen voor, zoals bossen, heidevelden, graslanden, ruderale terreintjes en duinen. Enige voorwaarde is de aanwezigheid van begroeiing en een strooisellaag of andere vochtige plekjes waar hij overdag kan schuilen. Een bruine kikker wordt ongeveer zes jaar.

Storytelling
Welk verhaaltje ga je onthouden? Ik denk dat van de geelbuikvuurpad. Het houden van zo'n verhaal is een vorm van storytelling. De eerste manier om jezelf te onderscheiden van je concurrenten. Gebruik dat eens in plaats van een elevator-pitch en je zult zien dat mensen jou en je bedrijfsverhaal beter onthouden.

Ben je 'een hele ervaren timmerman' of specialiseer je je in het opknappen van woonboten? Zorg dat je daar alle ins en outs van weet en je bent herkenbaar voor je markt. Doe je goed werk, gaat dat van mond tot mond in dat wereldje gauw rond. (Er liggen overigens ongeveer 10.000 woonboten legaal in Nederland aangemeerd).

Ben jij "crano-mandibulair therapeut met een holistische anamnese benadering"….of help je mensen af van problemen met kauwen, knappende kaken en/of pijn in de kaken bij geeuwen? En bekijk je dat iets breder dan de klacht alleen? Vooral bij therapeuten zie ik veel de eerste soort beschrijvingen op websites, social media en hoor ze dat vertellen op netwerkbijeenkomsten. Ook de ICT-branche heeft er een handje van: "Wij ontwikkelen in .Net met Ajax, SOAP en html5" Ja ja... wat moet ik daarmee als ondernemer in wc borstels?

Onderscheidend vermogen
Dat je het maar weet! Maar of ze voor jou iets op internet kunnen maken waarmee je klanten en toeleveranciers gezamenlijk veilig informatie kunnen delen, vertellen ze niet…. Derde onderscheidend vermogen: communiceer niet wat je doet, maar wat je klant ermee kan!

Lidl en Aldi
Als je weet wat je wilt kopen als privé persoon, zoals een nieuwe televiesie. Dan ga je naar de winkel, laat je uitgebreid voorlichten en gaat dan vervolgens op internet kijken waar je die tv het goedkoopste kunt kopen. En een paar euro verschil doet je kiezen tussen webshop A of B. Herkenbaar? Natuurlijk zijn er succesformules van 'goedkoop' zoals de Lidl en de Aldi. Die pakken heel wat marktaandeel af van Albert Heijn. (Dat in België trouwens zelf als een goedkope supermarkt opereert, maar dit terzijde). Als je kwaliteit biedt, ga dan niet voor een lage prijs, maar vraag wat je waard bent.

Lage prijs
Vierde onderscheidend vermogen tip. Een lage prijs lokt vooral prijskopers die voor een paar euro minder zo weer weg zijn. Uiteraard heb je in een markt met veel aanbieders te maken met 'de marktprijs. Maar zeker als je punt 2 goed benut van deze tips, kan je ook gemakkelijker een hogere prijs vragen dan iemand die 'alleen maar timmerman is'. '

En als ooit iemand tegen je zegt 'dat vind ik duur', ga dan niet lukraak argumenten opsommen om je prijs te verdedigen, maar vraag waarmee ze dat vergelijken. Dan kom je vaak tot de bekende appels en peren.

On-Hollands
Succes met het on-Hollands boven het maaiveld gaan uitsteken. Merk hoe verfrissend dat is voor jezelf én hoe het je omzet en marge verfrist!

© Cube BV - MKBhuis